Kundservice: 031-260 290
 
 
  1. Våra produkter
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Hemmagym
    7. Tillbehör
  2. Motionsskola
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Allmänt
  3. Testcentrum
  4. Kundservice
    1. Köpvillkor
    2. Service
    3. I lager?
    4. Leverans
    5. Betalning
    6. Ångerrätt
    7. Trygg E-handel
    8. Om oss
 
Bra
 
Bättre
 
Bäst
 
Pro
 
 

Har du frågor?

 
Ring 031-260 290

Ring 031-260 290
Mån-Fre 9.00-17.00

 info@motionsexperten.se

 

 
 
Du är här:

Drivlinan - den viktigaste komponenten
Drivlinan är motorn och hela paketet som för ut kraften till bandet. Är detta bra har du troligen ett bra löpband. Här är faktiskt själva konstruktionen viktigare än komponenterna. Bra komponenter hjälper inte upp en dålig konstruktion, men tvärtom.

 

Kraften
Kraften skall komma jämt och motorn skall inte behöva anstränga sig för att hålla farten. Själva motorns angivna toppeffekt eller den kontinuerliga effekten har väldigt lite med det att göra. Det finns inget standardiserat sätt att mäta motoreffekten på hos löpband så det är upp till varje tillverkare att "få fram" sina egna siffror.
Det finns skräckexempel på motorer av en konservburks storlek som har en angiven effekt på 2,5 hk, andra är 5 ggr större och har effekten 1,5 hk, du kan ju gissa vilken som är starkast. Ett kvalitets löpband har effekt så det räcker, det brukar inte vara problemet.

Löpmattan
Det finns framförallt två saker att tänka på när det gäller löpmattan, dämpningen och löpytan.
Stötdämpningen ska vara tillräcklig men inte för mjuk. Det är viktigt att bandet tar upp stötar så att man inte utsätter lederna för onödigt slitage, men det får inte heller dämpa så mycket att det tar bort svikten i steget. Tyngre personer och personer med någon form av rygg- eller knä problem ska välja ett väl dämpat löpband för att skona rygg och leder. En ortopedisk löpmatta ger en bättre dämpning.
När det gäller storleken räcker en 48 cm bred löpyta, men ett par till cm på bredden är väldigt skönt. Längden 140 cm räcker gott och väl till de allra flesta. Ju längre ben desto längre löpyta behövs. Vi svenskar är ofta långa, vilket medför att vi behöver längre löpband för att springa bekvämt. Den vanligaste storleken på löpytan på gymmens löpband är 51 x 150 cm.
Ju större band man har desto mer krävs det av drivlinan för att hålla allt igång och det tar ju också större plats. Jag tycker personligen att en stor löpyta gör löpningen mycket mer avslappnad, men behöver inte oroa sig för att trampa fel. Därför är grundrekommendationen ju större yta desto bättre.

Ljud
Det beror mycket på hur bra konstruktörerna lyckats. Ett dåligt konstruerat löpband har ofta högre friktion i drivlinan vilket gör att det låter mer, blir varmare och komponenterna slits snabbare.
Nu finns det många kinesiska löpband som företag köper och sätter sitt eget varumärke på. På grund av bristande erfarenhet och kunskap är de ofta billiga utan större finess eller ingenjörskonst. Däremot är specifikationerna i databladet imponerande.


Övrig utrustning
Moderna löpband har en display som används för att göra olika inställningar av löpbandet och för att visa till exempel hastighet och tid. Många modeller har även funktioner för mätning av kaloriförbrukning och puls, förprogrammerade träningspass och konditionstest. Det kan vara värt att fundera över sina behov på det här området och hur man ska träna innan man bestämmer vilka funktioner man vill att löpbandet ska ha. Till exempel så brukar antalet program som finns vara ett försäljningsargument. Men de flesta använder dem inte, och gör de det så håller de sig till ett eller två som de tycker om. Funktionen att spara egna program brukar däremot vara uppskattat.

 

Underhåll

Ett löpband för hemmabruk kräver ett visst underhåll. Det viktigaste är att se till att löpbandet är ordentligt smort för sköts inte det ordentligt kan löpmattan bli utsliten och även motor och kretskort kan gå sönder p.g.a detta och det är inget som täcks av garantin. Våra rekommendationer är att smörja löpbandet så fort du har fått hem det och att sedan kontrollera smörjningen någon gång i månaden.  Det gör du lättast genom att lyfta upp löpmattan och titta och känna hur det känns inunder, det skall finnas en hinna fett. I början är det extra viktigt att hålla koll eftersom löpmattan inte är mättad utan drar åt sig mycket smörjmedel. Ju mer du använder löpbandet desto oftare behöver du smörja löpbandet men även om det står oanvänt en lång period kan det behöva smörjas då smörjmedlet sugs upp av löpmattan och även kan avdunsta. Var noga med att löpmattan inte dras snett, skulle det ske kan det dock lätt justeras. Monteringsskruvarna kan eventuellt behöva efterdras efter ett tag och det är bra att torka rent löpbandet med jämna mellanrum, det kan även vara bra att någon gång ibland ta av motorkåpan och dammsuga så att det inte ligger massa damm som kan störa elektroniken. Vi rekommenderar att man inte använder samma löparskor på löpbandet som man gör utomhus, detta för att det inte ska hamna grus och smuts i löpbandet.

 

 


 


StartsidanKöpvillkorKontakta oss
Betalsätt