Kundservice: 031-260 290
 
 
  1. Våra produkter
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Hemmagym
    7. Tillbehör
  2. Motionsskola
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Allmänt
  3. Testcentrum
  4. Kundservice
    1. Köpvillkor
    2. Service
    3. I lager?
    4. Leverans
    5. Betalning
    6. Ångerrätt
    7. Trygg E-handel
    8. Om oss
 
Bra
 
Bättre
 
 

Har du frågor?

 
Ring 031-260 290

Ring 031-260 290
Mån-Fre 9.00-17.00

 info@motionsexperten.se

 

 
 
Du är här:

Det finns många sätt att bromsa svänghjulet på, för att göra det jobbigt för dig att cykla.

 

1. Elektromagnetiska bromsar (bäst)

2. Permanentmagnet bromsar (vanligast)

3. Rembroms (användes förr)

4. Hydralbroms (ovanligt)

5. Friktionsbroms (används på spinningcyklar)


Nedan följer en förklaring hur de olika systemen fungerar.

  

 

 

Elektromagnetiska bromsar

Elektromagnetiska bromsar är det senaste bromssystemet i fitness-världen. Grundtanken är enkel: utövaren kontrollerar med ett reglage den elektriska ström som förs över till en elektromagnet som ökar motståndet i maskinen; ju högre ström desto högre motstånd. Elektromagnetiska bromsar har dessa egenskaper och fördelar:

 

 

  • Inga rörliga eller lösa delar och därför inga slitytor. Kräver inget underhåll.
  • Blir mycket sällan funktionsfel. 
  • Behöver inte kalibreras om. Produkten kalibreras i produktionen och kan därefter inte omkalibreras om den inte utsätts för yttre våld eller felaktigt användande. KAN kalibreras med en dynamometer.
  • Väldigt tysta bromsar då den saknar rörliga delar och slitytor.
  • Mycket exakt motstånd, eftersom motståndet bestäms av ström i små intervaller.
  • Mycket mjuk känsla. Blir aldrig stötig och är därför skonsam mot leder.
  • Ställer om sig mycket snabbt, inga rörliga delar som behöver flytta på sig.



Permanent Magnetbroms

 

I permanenta magnetbromssystem finns det ett rörligt element i vilket små magneter är fästa. Motståndet bestäms av avståndet mellan magneterna och svänghjulet; ju närmre magneterna är svänghjulet desto högre motstånd får det och träningen blir därmed tyngre. Dessa har också egenskaper och fördelar:

 

  • Permanenta magnetbromsar kan regleras antingen elektroniskt eller genom en servomotor via knappsatsen eller genom mekanisk rörelse i ett reglage.
  • Magneterna i apparater har ett kraftfält på endast 10 cm vilket gör att de inte påverkar omkringliggande utrustning eller ger ifrån sig någon magnetisk strålning i omgivningen.
  • Mycket mjuk känsla. Blir aldrig stötig och är därför skonsam mot leder.

 

 

 

 

Rembromsar

Rembromsar bygger på att en bromsrem sitter fäst runt svänghjulet. Genom att spänna remmen blir det trögare att driva runt svänghjulet. Denna teknik låter en helt del och bygger på slitytor och därmed en del underhåll. Vi använder därför inte längre denna teknik på våra produkter.

 

 


Hydrauliska bromsar


Hydrauliska bromsar använder samma teknik som stötdämparna i bilar. En cylinder är fylld med en hydraulisk vätska och motståndet kan ändras genom att justera ringen i toppen av cylindern. Vid högeffektiv träning kan cylindern bli märkbart upphettad. Dessa bromsar är en slitvara som kan behöva bytas.

 

 


Friktionsbromsar


På spinningcyklar använder man friktionsbromsar, de är av samma typ som frambromsen på vanliga cyklar. Där man pressar två bromsklossar mot hjulet för att på så sett bromsa det.

 

  • Man kan uppnå mycket, mycket högt bromsmotstånd. (det är därför de används på spinningcyklar)
  • Bromsklossarna behöver bytas ut när de slitits ner.
  • Det blir inte helt ljuslöst, eftersom det bygger på friktion, och friktion låter. Samtidigt har man utformat det så tyst som möjligt så är inte direkt störande, mer ett svagt brus.

 


 


StartsidanKöpvillkorKontakta oss
Betalsätt