Kundservice: 031-260 290
 
 
  1. Våra produkter
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Hemmagym
    7. Tillbehör
  2. Motionsskola
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Allmänt
  3. Testcentrum
  4. Kundservice
    1. Köpvillkor
    2. Service
    3. I lager?
    4. Leverans
    5. Betalning
    6. Ångerrätt
    7. Trygg E-handel
    8. Om oss
 
Bättre
 
Bäst
 
 

Har du frågor?

 
Ring 031-260 290

Ring 031-260 290
Mån-Fre 9.00-17.00

 info@motionsexperten.se

 

 
 
Du är här:

Vad är spinning?

Kort sagt är spinning (eller cykelaerobics) cykling inomhus till musik där cyklisten själv bestämmer terrängen. För detta finns specialutvecklade cyklar – spinningcyklar eller bodybikes. Spinningcykeln är stabilare än en vanlig motionscykel och man kan ändra motståndet steglöst för att på så sätt efterlikna motlut och nedförsbackar.

 


Passar det mig?

Träningen passar de flesta, oavsett hur tränad man är innan, eftersom var och en själv reglerar motståndet och hastigheten. Detta gör att man bara tävlar mot sig själv och därför slipper negativ jämförelse.

Att träna spinning är lika effektivt som att jogga eller löpträna, men är mycket skonsammare mot lederna, vilket gör att man kan träna ofta. Det gör också spinning till ett bra alternativ för överviktiga eftersom det inte belastar lederna som t ex jogging eller gympa gör.

Spinning är dessutom ett bra komplement till annan träning eftersom man tränar kondition och syreupptagningsförmåga. Spinningens effektivitet grundar sig på användning av lår- och de stora stjärtmusklerna dvs. kroppens största muskelgrupper. Det här betyder också att hjärtat och blodcirkulationen får arbeta mycket, vilket resulterar i att konditionen förbättras snabbt och att kaloriförbrukningen blir mycket hög.

Spinning är även tryggt för äldre människor som vill börja träna eftersom skaderisken är liten, och man kan träna i sitt eget tempo med valfri belastning. På det här sättet kan alltså många olika åldersgrupper träna tillsammans.

Om man dessutom har spinningcykeln hemma är det lätt att ta tid för träningen när som helst!

 

Spinningcykeln - vad skall man tänka på vid köp?

Tre viktiga saker att tänka på när du ska köpa en spinningcykel:

Stabilitet och tyngd

Inställningar

Utrustning


1.

Spinningcykeln är en extra stabil motionscykel som är gjord för hårda tag och effektiv träning. Skillnaden mot en vanlig motionscykel kan jämföras med skillnaden mellan en racercykel i Tour de France och en mormorscykel på lantstället.

Spinningcykeln ska vara gjord av stabila material som rostfritt stål och gärna uppbyggd av fyrkantsbalkar. Tyngden är också viktig för att du ska kunna ta i ordentligt när du cyklar, cykeln ska gärna väga 40-50 kg. Därav ska svänghjulet helst väga minst 20 kg för jämnt och balanserat motstånd.


2.

Det är viktigt att du kan ställa in cykeln så att den passar din kropp. Välj därför en cykel med justerbar sadel, sadelstolpe och styre. Tänk också på att de flesta cyklar har en angiven högsta användarvikt och rekommenderad användarlängd. Är ni dessutom flera som ska använda cykeln tillsammans är det ännu viktigare att den går att ställa in för att passa alla.

Så här ställer du in cykeln

Sadeln:
Höj sadeln tills benet bara är lätt böjt när pedalen är i nedersta läget. Sadeln ska justeras till mellanläget om man är ca 180 cm lång, längre fram om man är kortare och längre bak om man är längre, men prova dig fram.

Styret:
Styret ska vara i jämnhöjd med eller något högre än sadeln. Eftersom det inte finns något luftmotstånd inomhus är det bättre att skona ryggen genom att hålla den rak än att böja den som en racingcyklist.


3.

Vad det gäller utrustning har olika cyklar olika bromssystem - skivbroms eller magnetbroms – och drift – kedja eller remdrift. Kombinationen magnetbroms och remdrift är det traditionella på motionscyklar. Remdrift är mer tystgående än kedjedrift, medan kedjedrift tål något högre kraftöverföring. På vissa cykelmodeller kan man också välja mellan fast nav eller frikrans. Frikrans innebär att pedalerna stannar när du slutar trampa. Fast nav är det vanligaste på spinningcyklar och innebär att pedalerna fortsätter att rulla när du slutar trampa. Tänk också på vilken sorts pedaler du vill ha, med clips för specialskor eller med hållare för vanliga skor.

På cykeln finns även en display med olika funktioner, oftast hastighet, cyklad sträcka och tid. Till en del modeller kan man även koppla en pulsklocka för att mäta ansträngningen.

Cykeln bör också vara utrustad med transporthjul och hållare till vattenflaska. Det kan också vara bra med en underlagsmatta för att skona golvet under spinningcykeln.


    

 

 

Bra tips innan du börjar träna:

Tänk på musikvalet! Det blir lättare och mer motiverande att träna till ett bra musikprogram.

Ha ordentligt med plats. Under träning kan det behövas dubbelt så mycket plats som cykeln själv tar upp för att du ska få plats att röra dig.

Drick ordentligt! Spinning är högeffektiv träning, vilket gör att du kan svettas mycket, se därför till att kompensera med vatten så att du orkar hela passet.

 

Historia

Spinning härstammar från USA och har funnits i ca 20 år. Det började 1987 då den före detta tävlingscyklisten och triathleten Johnny Goldberg skulle träna inför ett non stop-cykellopp genom hela USA. Eftersom han inte tyckte om vanliga motionscyklar började han utveckla en ny form av träning. En motionscykel med böjt styre, smal sadel och med fast kedjebana, för att cykeln skulle påminna så mycket som möjligt om en racingcykel. "Spinningcykeln" började så småningom sprida sig runt hela världen i olika format och den utvecklades efter hand allt mer och mer. I de spinningklasser som idag finns på gym världen över är musiken och gruppkänslan en del av upplevelsen.

 

Spinning:

  •  för alla - ung och gammal, otränad och tränad
  •  ökar snabbt konditionen
  •  ger den största energiförbrukningen av alla motionsformer

Spinning skolan
 
 
 
 


StartsidanKöpvillkorKontakta oss
Betalsätt