Kundservice: 031-260 290
 
 
  1. Våra produkter
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Hemmagym
    7. Tillbehör
  2. Motionsskola
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Allmänt
  3. Testcentrum
  4. Kundservice
    1. Köpvillkor
    2. Service
    3. I lager?
    4. Leverans
    5. Betalning
    6. Ångerrätt
    7. Trygg E-handel
    8. Om oss
 
 

Har du frågor?

 
Ring 031-260 290

Ring 031-260 290
Mån-Fre 9.00-17.00

 info@motionsexperten.se

 

 
 
Du är här:


Konstanta träningsmetoder

Det finns tre olika konstanta träningsmetoder:

 

  • Konstant Motstånd, även kallad för Manuell träning
    Detta innebär att du själv ställer in motståndsnivån antingen via displayen eller via ett regalge. Konstant motstånd är den klassiska träningsmetoden som funnit på motionscyklar sen stenåldern. Man ställer in vilket motstånd man vill ha och oavsett hur fort eller långsamt man sen trampar så är lika trögt hela tiden.
  • Konstant Effekt (Watt):
    Har man en cykel med ergometer (de cyklarna håller exakt koll på vilken kraft och hastighet du cyklar med) kan man istället ställa in effekten. Trampar man fortare blir motståndet lättare, och cyklar man långsammare så blir det trögare. På så sätt utför man exkat lika mycket arbete oavsett hur fort man trampar, smart!
  • Konstant Puls:
    Ställ in din önskade hjärtfrekvens (puls). Redskapet justerar sedan auomatiskt träningsintensiteten  för att du ska bibehålla önskad nivå. Det är viktigt att du själv känner efter vad som är en lagom nivå för dig. Som nybörjare är det lätt att man är överoptimistisk och sätter upp en för hög nivå som gör det omöjligt att slutföra träningspasset vilket resulterar i att motivationen minskar. Men det ska inte heller vara allt för lätt att träna för då uteblir de förbättrade resultaten. Det gäller att hitta en lagom nivå och när du väl har hittat den är Konstant Puls träning det säkraste och effektivaste sättet att träna på.

 
Avancerade träningsmetoder (gäller Tunturi)

De lite mer avancerade redskapen har även följande träningsmetoder:


  • T-Road: Utgör grunden för Tunturis nya unika metod för simuleringsträning. Du har en 7 tums bred skärm som visar programmet som en verklighetstrogen utomhusvideo. Videon är helt kopplad till din träningshastighet. Om du trampar fortare rör sig videoprogrammet snabbare. Med både T-Road och T-Ride fungerar redskapet som en cykel, när det går utför minskar motsåndet och när det går uppför ökar motståndet. Du kan själv välja växel, precis som på en vanlig cykel, för att få det motstånd som du vill ha. Denna nya uppfinning förvandlar konditionsträningen till en konditionsupplevelse.
     
  • T-Ride: Ger dig programprofiler som t. ex landskap där sluttningens vinkel påverkar träningsintensiteten - exakt som vid utomhuscykling För att göra simuleringen komplett, har du också växlar med samma utväxlingsförhållanden som på utomhuscyklar. Den tydliga grafiken på monitorn visar exakt var du är på väg.
     
  • Musikprogram: Speciellt komponerad musik för tre hjärtfrekvenskontrollerade program i olika träningszoner. Musiken ger dig rytmen så du förblir inom önskad zon.

 


 


StartsidanKöpvillkorKontakta oss
Betalsätt