Kundservice: 031-260 290
 
 
  1. Våra produkter
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Hemmagym
    7. Tillbehör
  2. Motionsskola
    1. Crosstrainers
    2. Löpband
    3. Motionscyklar
    4. Roddmaskiner
    5. Spinningcyklar
    6. Allmänt
  3. Testcentrum
  4. Kundservice
    1. Köpvillkor
    2. Service
    3. I lager?
    4. Leverans
    5. Betalning
    6. Ångerrätt
    7. Trygg E-handel
    8. Om oss
 
Bra
 
Bättre
 
Bäst
 
Pro
 
 

Har du frågor?

 
Ring 031-260 290

Ring 031-260 290
Mån-Fre 9.00-17.00

 info@motionsexperten.se

 
 
Du är här:

Träningsprogrammen kan delas upp i två kategorier, nämligen:

  • Förinställda program (de som följer med löpbandet)
  • Användarprogram (program du själv kan skapa och spara)

 

Förinställda träningsprogram:


I de förinställda träningsprogrammen ändras träningens intensitet automatiskt. Detta gör träningen spännande och motiverande. Eftersom träningen kan ha olika mål är träningsprogrammen noga utvalda för att ge de olika formerna av träning maximal effektivitet. Kort och gott; Träningsprogrammen gör det lätt att få ut mesta möjliga av träningen och gör den mer varierad och rolig.

För löpband finns flera olika typer av träningsprogram:

  • Hastigheten: här ändras hastigheten, perfekt vid T.ex. intervall träning.
  • Lutningen; detta program har en förinställd lutning medan hastigheten regleras manuellt. Detta program ger en känsla av att springa över ett kulligt landskap, kallas vanligtvis "Rolling Hills".
  • Hastighet & lutning; detta program har en förinställd rutt för både hastighet och lutning. Detta gör träningen både enkel och behaglig.
  • Puls styrd träning; visar hjärtats arbete under träningen. Detta program motiverar den tränande då man särskilt under längre perioder kan se hur konditionen förbättras. Pulsträning är det mest effektiva och säkra sättet att träna på eftersom träningsintensiteten anpassas efter din prestationsförmåga. Du kan även ändra intensiteten under träningen.


Användarprogram:


Med användarprogrammen har du möjlighet att skapa ett eller flera träningsprogram precis efter dina önskemål. Naturligtvis går programmet att spara tills nästa gång det är dags att träna! Denna funktion brukar vara mycket uppskattad eftersom vi alla har olika förutsättningar och mål med vår träning.


Jag vill inte springa programmet så fort idag, hur gör jag?

Alla program är skalbara, dvs. träningens svårighetsgrad/intensitet kan ändras under träningspasset och/eller innan träningen. Hur enkelt programmen kan justeras varierar dock mellan redskapen.

På de enklare maskinerna så kan endast en stapel i programmet justeras i taget. Det vill säga om man vill öka hastigheten i ett program med t.ex. 2 km/h så måste man under träningens gång justera hasigheten manuellt varje gång man kommer till en ny stapel i programmet. I praktiken innebär det att skala programmen på det här sättet blir väldigt ineffektivt och omständligt. 

På mer avancerade maskiner kan däremot hela programmet skalas upp och ner, vilket är betydligt bättre. Med en knapptryckning höjer eller sänker man t.ex. hastigheten i hela programmet och inte bara i det intervallet man befinner sig i för ögonblicket. Vill man träna mycket med program är det helt klart att föredra.

Läs mer om Skalbara program


 


StartsidanKöpvillkorKontakta oss
Betalsätt